Sinatur: Danmarks første hotelkæde med Det Økologiske Spisemærke

Publiceret den 22. august 2017

Det er ti år siden, at hotelkæden Sinatur så dagens lys da seks naturskønne hoteller i Danmark blev samlet under ét fælles brand. I 2013 blev de den første hotelkæde til at få Det Økologiske Spisemærke i bronze, der er gæsternes garanti for, at 30-60 % af alle mad- og drikkevarer er økologiske.

 

Fire kerneværdier

Allerede i 2008 formulerede Sinatur deres værdisæt bestående af de fire kerneværdier: Natur, gastronomi, nærvær og klima, der siden har skabt fælles fodfæste for de seks hoteller, og som i dag er dybt forankret i virksomhedens DNA. "Kvalitet frem for kvantitet" blev de gyldne ord i de seks køkkener.

 

Ud med masseproduktioner, madspild og de store buffeter til de daglige konferencegæster og ind med filosofien om ”less is more ” samt et øget fokus på bæredygtighed og bedre udnyttelse af råvarer. I samme omgang blev et fælles køkkenkodeks født, hvilket gav anledning til, at hotellerne begyndte at lave alt lige fra bagværk til sylte fra bunden, og allerede dengang med en forkærlighed til de økologiske produkter.

 

Personlighed, nærvær og lokale råvarer

For at understøtte værdierne, begyndte de seks Sinaturhoteller samtidig at handle lokalt, og i dag handles alt lige fra kød og grøntsager til ost og flere øvrige mejeriprodukter, så vidt det er muligt, hos lokale producenter, der samtidig har deres helt egen rolle i virksomhedens storytelling.

 

"Vi er stolte af, at der findes så mange gode råvarer i vores lokalområder, og dem bruger vi aktivt på vores hoteller, hvor vi nyder at fortælle vores gæster den historie, der knytter sig til hver eneste del af den ret, de får serveret. Historien om koen fra den lokale gård, der har gået på græs og levet et godt liv, og æggene, som kommer fra høns, der har haft masser af plads. For os handler det om at bringe personlighed og nærvær med ind i enhver smagsoplevelse, så det giver mening for vores gæster", fortæller Kirsten Secher Villumsen, hoteldirektør på Sinatur Hotel Skarrildhus i Kibæk.

Trækplaster for kokke

Det er ikke kun over for gæsterne, at Det Økologiske Spisemærke giver Sinatur en fordel. Også i rekrutteringsøjemed oplever de spisemærket som et trækplaster for især kokke, der sætter pris på at arbejde med gode råvarer, hvor der ikke er gået på kompromis med hverken kvalitet eller dyrevelfærd.

 

"Vi er stolte af vores spisemærke og bruger det aktivt i vores branding af Sinatur som hotel og konferencested over for både gæster og kommende medarbejdere", fortæller Kari Brandsgård, hoteldirektør på Sinatur Hotel Haraldskær i Vejle.

vaelg oeko fordi

  • Du beskytter natur og grundvand
  • Du får færre tilsætningsstoffer
  • Du støtter øget dyrevelfærd
  • Du sparer dig selv for sprøjtemidler

to-top