Sommeren nærmer sig

05.05.2021

Kom med på Appen Økologikse Spisesteder

Sommeren nærmer sig og mange danskere fortrækker, at blive hjemme og se Danmark og den danske natur. Det bliver blandt andet bekræftet af de seneres tal fra Danmarks Statistik, der viser at til og med februar blev der booket 137 procent flere feriehuse i juli 2021 end i juli 2020.  

Det betyder også, at mange flere besøger restauranter, cafeer og hoteller.

Økologien stiger og Fødevarestyrelsen er stolte af alle dem som hver dag arbejder hårdt i køkkenet for, at få det hele til at løbe rundt.

Det økologiske spisemærke har ligesom catering- og restaurationsbranchen været ramt af corona.

Fødevarestyrelsen har ikke oplevet så stor en vækst i antallet af spisemærker som de forgange år, men Fødevarestyrelsen er dog positive og kan glædeligt fortælle, at trods corona er der forstsat vækst og i sidste måneden fik Fødevarestyrelsen 23 nye spisesteder med Det Økologiske Spisemærke.

De nye spisesteder har alle fået en velkomstmail, hvor Fødevarestyrelsen tilbyder, at Spisestedet kan komme med på Appén "Okologiksespisesteder" hvis spisestedet er en café, restaurant eller hotel.

Hvis du ikke er med endnu, så tøv ikke med at kontakte os. Vi sidder klar til at hjælpe dig.

Hvis din restaurant, café eller dit hotel har Det Økologiske Spisemærke så kan I være med i appen og på VisitDenmarks webside. Det Økologiske Spisemærke er beviset på jeres store arbejde og gør det samtidig nemt at kommunikere økologien over for jeres gæster. App'en skal gøre det let for danskere og turister at finde vej til caféer, restauranter og hoteller med Det Økologiske Spisemærke.

Appen er gratis og kan downloades her:
Download app'en fra app-store
Download app'en fra Google Play

 

Kendskabet til Det Økologiske Spisemærke stiger fortsat

22.02.2019

Flere end 2 ud af 3 danskere kender Det Økologske Spisemærke 10 år efter mærkets lancering og mange vælger spisested ud fra, om der bliver serveret økologisk mad & drikke. Det viser tal fra en nyligt gennemført YouGov analyse om Det Økologiske Spisemærke.

Kendskabet til Det Økologiske Spisemærke fortsætter med at stige. Således havde 71 procent af danskerne i slutningen af 2018 kendskab til mærket mod 62 procent i 2017. Samtidig er tilliden til det statskontrollerede mærke fortsat høj. 

Analysen viser også, at 42 procent af danskerne er villige til at betale ekstra for økologi når de spiser ude og 25 procent af de adspurgte svarer, at de i større eller mindre grad vælger spisested ud fra om der bliver serveret økologisk mad og drikke.

Danskerne forbinder typisk økologi og Det Økologiske Spisemærke med fødevarer uden sprøjtemidler og GMO, beskyttelse af natur og grundvand, sundere mad med færre tilsætningsstoffer, dyrevelfærd  og bæredygtighed. 

Det Økologiske Spisemærkes 10-års jubilæum i 2019 er en anledning for Fødevarestyrelsen til at sætte fokus på de positive sideeffekter, som spisemærket skaber. Undersøgelser viser, at den økologiske omlægning hos spisestederne ofte skaber en sundere og mere klimavenlig menu med mindre kød, mere frugt og grønt og mindre madspild. På denne måde støtter økologisk omlægning i storkøkkener en række af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.