Økologi, løver og snurrende tekopper

11.06.2018

I Danmark er vi rigtig gode til økologi! Faktisk er de danske forbrugere verdensmestre i økologisk forbrug i privaten. Men interessen for økologi i udespisningen vokser også og det kan blandt andet aflæses i antallet af Økologiske Spisemærker, der snart runder en flot milepæl med 2.500 mærker fordelt over hele landet. Det er mere end en fordobling siden 2014 og de professionelle køkkener er dermed ét af flere vækstmarkeder for dansk økologi.

 

Særligt interessen fra hoteller, restauranter og caféer har været stigende de seneste år. Det ses både på antallet af spisemærker og på grossisternes salg af økologi til dette segment, som er kraftigt stigende. Med dette udgangspunkt og som opfølgning på anbefalingerne fra Det Økologiske Erhvervsteam har Fødevarestyrelsen fået midler til, at analysere barrierer og potentialer for udbredelse af Det Økologiske Spisemærke i de danske forlystelsesparker og populære attraktioner, hvor særligt de økologiinteresserede børnefamilier er rigt repræsenteret. For hvor stor er interessen egentlig for at træffe et økologisk valg når man er taget ud for at se på løver, plaske med vand eller snurre rundt i tekopperne?

 

Økologien kan udvikles i forlystelsesparkenerne

Analysen, der er gennemført af kommunikations- og adfærdsbureauet Operate, omfatter interviews med et bredt udvalg af danske forlystelses- og dyreparker og konkluderer, at selvom parkerne ser visse barrierer, så er der flere potentialer, der kan udvikles på i fremtiden. 

Det Økologiske Spisemærke betragtes af langt de fleste som et kvalitetsstempel. Flere parker beskriver Det Økologiske Spisemærke som en attraktiv mærkningsordning, som forbindes med bæredygtighed, miljø, sundhed og dyrevelfærd. Flere af attraktionerne vurdere de fremtidige muligheder for at arbejde med Det Økologiske Spisemærke som gode, og enkelte har allerede konkrete planer for certificering af flere spisesteder.

Analysen viser samtidig nogen variation i forlystelsesparkernes oplevede kundeefterspørgsel og den generelle viden om mulighederne med at anprise økologien med Det Økologiske Spisemærke varierer ligeledes en del. Det anbefales blandt andet på denne baggrund, at Fødevarestyrelsen fokuserer indsatsen, rollen som rådgiver og går i dialog med branchen. 

 

Potentiale skal udnyttes

Analysen anbefaler en styrkelse af indsatsen for mere økologi når danskerne spiser ude og vurderer, at der er behov for en offensiv indsats for at promovere Det Økologiske Spisemærke overfor de danske forlystelsesparker. Forlystelsesparkerne skal i højere grad rådgives og vejledes om mulighederne ved Det Økologiske Spisemærke, i takt med at de danske forbrugere fortsætter med at efterspørge økologiske madtilbud, både på arbejdet, i børnehaven og efter turen i rutsjebanen.

 

Læs flere nyheder