Foto af Casper Rosendahl fra badehotellet Henne Mølle Å

Henne Mølle Å badehotel

Ø-høj på badehotellet

Folkene bag et badehotel på Jyllands vestkyst er pavestolte over deres spisemærke i guld. At have en økologiprocent på 98,7 giver dem med egne ord ikke kun nye kunder, men også friskere råvarer i bedre kvalitet og mere fokus på kokkehåndværket. Casper Rosendahl kunne i foråret 2017 smykke alt fra hovedindgang over kokkeforklæder til servietter med det økologiske spisemærke i guld på Henne Mølle Å Badehotel. Det var han på den ene side meget stolt over. "Selv om vi er fra Vestjylland, så vil vi gerne prale lidt. Det er altid storbyen, der er først, men nu kunne vi vise, at vi også kan herude".

På den anden side var Casper Rosendahl temmelig nervøs. Hvordan ville de lokale gæster – der udgør 40 procent af hotellets årligt 15.000 spisende gæster – reagere? "Vi er i en konventionel højborg, hvad områdets landbrug angår. Så jeg var allermest ræd for, om nogle af de lokale gæster nu ville hoppe fra", siger Casper Rosendahl, der er uddannet kok og trods sine blot 28 år de seneste otte år har forpagtet hotellet ejet af fagforeningen Frie Funktionærer.

Der var nu ingen grund til at være bekymret. Tværtimod. "Enkelte private selskaber har valgt os frem for andre, fordi økologien havde stor betydning for dem. Måske skyldes det nyhedens interesse, men vi har også fået flere lokale sogneråd og brugsforeninger som gæster, efter at vi fik guldmærket", siger Casper Rosendahl.

Vild øko-vækst i Sydjylland

I regionens supermarkeder oplever man samme stigende interesse for de økologiske varer. Forbrugerne i det sydlige Jylland lagde i 2016 hele 53 procent flere øko-varer i indkøbskurven. Casper Rosendahl har en opskrifts-blog. Den har han – med et glimt i øjet – kaldt Økokongen (oekokongen.dk). På Økokongens facebookside skrev han: ”Man kan jo kun blive glad, når man ser de tal. Og hold lige øje med Økokongens hjemmefront (i Sydjylland, red.): Der er den største stigning. I hele landet”. Blognavnet antyder, at Casper Rosendahl også privat er en storforbruger af økologiske varer. Han forklarer, at økologi-interessen kan ses i den lokale brugs. "Tidligere havde de måske en hyldemeter med økologisk frugt og grønt, mens der var 5-6 meter med de konventionelle. Nu er det nærmest omvendt", siger kokken, der forpagter badehotellet sammen med sin hustru Annemette.

Børnefamilier fra storbyen er øko-glade

Deres anden store kundegruppe er gæster fra navnlig København, Odense og Aarhus. Storbyfolk udgør også cirka 40 procent. Selv om øko-salget ”kun” steg 9 procent i hovedstaden i 2016, så var det fra et højere niveau end i Sydjylland. I 2016 var økologi-procenten 12,3 i København, mens sydjyderne nåede op på 8,4 procent. Så også blandt storby-gæsterne har guldmærket givet genklang. "Især børnefamilierne er helt oppe at køre over, at børnene får rene råvarer hos os. Mange af dem kommer helt uopfordrede og siger til os, at de er meget glade for vores økologi-fokus, fordi det er noget, de går op i".

Det gjorde og gør Casper Rosendahls mor også. Han er med egne ord vokset op hos en rødstrømpemor med en stor køkkenhave og egne høns. "Jeg genfinder helt klart den kvalitet i de økologiske varer. I et konventionelt blomkål kan jeg opleve, at det er slattent, men det rådner måske først efter tre uger. Økologisk grønt holder ikke så længe, men det er tydeligt for mig, at jeg får dem friskere fra leverandørerne. Jeg har hørt fra venner i landbruget, at konventionelle kartofler sprøjtes omtrent fire gange oftere end gennemsnittet for alle afgrøder, herunder korn og raps og at man coateder æbler så de kan holde for evigt. Jeg kan ikke forstå, hvordan man kan acceptere at sælge noget, der er så forurenet"