Kendskabet til Det Økologiske Spisemærke stiger fortsat

22.02.2019

Flere end 2 ud af 3 danskere kender Det Økologske Spisemærke 10 år efter mærkets lancering og mange vælger spisested ud fra, om der bliver serveret økologisk mad & drikke. Det viser tal fra en nyligt gennemført YouGov analyse om Det Økologiske Spisemærke.

Kendskabet til Det Økologiske Spisemærke fortsætter med at stige. Således havde 71 procent af danskerne i slutningen af 2018 kendskab til mærket mod 62 procent i 2017. Samtidig er tilliden til det statskontrollerede mærke fortsat høj. 

Analysen viser også, at 42 procent af danskerne er villige til at betale ekstra for økologi når de spiser ude og 25 procent af de adspurgte svarer, at de i større eller mindre grad vælger spisested ud fra om der bliver serveret økologisk mad og drikke.

Danskerne forbinder typisk økologi og Det Økologiske Spisemærke med fødevarer uden sprøjtemidler og GMO, beskyttelse af natur og grundvand, sundere mad med færre tilsætningsstoffer, dyrevelfærd  og bæredygtighed. 

Det Økologiske Spisemærkes 10-års jubilæum i 2019 er en anledning for Fødevarestyrelsen til at sætte fokus på de positive sideeffekter, som spisemærket skaber. Undersøgelser viser, at den økologiske omlægning hos spisestederne ofte skaber en sundere og mere klimavenlig menu med mindre kød, mere frugt og grønt og mindre madspild. På denne måde støtter økologisk omlægning i storkøkkener en række af FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.