Ny kampagne for Det Økologiske Spisemærke

19.10.2018

I uge 43-46 kører Fødevarestyrelsen endnu en kampagne for Det Økologiske Spisemærke. Kampagnen kommer i kølvandet på netop udgivne tal fra Danmarks Statistik, som viser, at økologien er i fremgang blandt de danske spisesteder.

Interessen for Fødevarestyrelsens Økologiske Spisemærke er vokset markant de senere år. I dag har tæt på 2.600 danske spisesteder mærket i enten guld, sølv eller bronze.

I 2017 udgjorde fødevaregrossisternes salg af økologiske fødevarer til hoteller, restauranter og caféer 29 procent af det totale økologi-salg i foodservice. Selvom der bruges mange økologiske råvarer på netop hoteller, restauranter og cafeer er det endnu kun cirka 9 procent af det samlede antal spisemærker som tilhører denne gruppe.

Fødevarestyrelsen har derfor valgt at sætte fokus på hoteller, restauranter og cafeer i årets øko-kampagne, da der særligt her er stort potentiale for flere spisemærker. Samtidig er det en gruppe, som allerede bruger økologiske råvarer, men som ikke viser det til omverdenen.

Et af kampagnens budskaber er, at Det Økologiske Spisemærke er lettere at tillegne sig, end man tror. Det har været Fødevarestyrelsens opfattelse, at nogle afstår fra at søge om mærket, selvom deres økologi procent er høj, i frygt for at processen er for bøvlet. Det er en antagelse, Fødevarestyrelsen vil gøre op med, og viser derfor via tre trin, hvad der skal til for at tilegne sig spisemærket: du kan evt overveje at skrive de 3 trin..

Udover at sætte fokus på hoteller, restauranter og cafeer, vil Fødevarestyrelsen med tre korte film opmuntre flere danskere til at hente appen ”Økologiske Spisesteder.   

Appen er udviklet i samarbejdet med VisitDenmark og viser forbrugere og turister vej til økologiske spisesteder.

Filmene vil med sjove indsigter motivere forbrugerne til vælge økologiske spisesteder, når de går ud og spiser.

 

Find app’en
’Økologiske Spisesteder’ kan findes på: 

Google: bit.ly/2I69NPA

Appstore: https://apple.co/2I73RFQ

 

Kampagnen kører på de sociale medier og i fagbladene Visitor og Kantinen.

  

Om Det Økologiske Spisemærke

Det Økologiske Spisemærke er en gratis statskontrolleret mærkningsordning for spisesteder. Det Økologiske Spisemærke viser, hvor stor en del af de indkøbte føde- og drikkevarer på spisestedet, der er økologiske. Både offentlige og private spisesteder kan få Det Økologiske Spisemærke. Det Økologiske Spisemærke findes i tre udgaver; guld (90-100%), sølv (60-90%) og bronze (30-60%).